Wat doe je goed, en wat kan beter?
Je denkt dat je het weet. Maar hoe tevreden zijn jouw B2B-klanten nou écht over je product, je dienst en de interacties met jouw bedrijf? Zouden ze jouw bedrijf aanraden aan anderen? Wat doe je volgens hen op dit moment goed, en waar liggen concrete verbeterkansen? Om dit in kaart te brengen is een klanttevredenheidsonderzoek de perfecte tool.
Waarom is een klanttevredenheidsonderzoek belangrijk voor jouw bedrijf?
Een klanttevredenheidsonderzoek meet klanttevredenheid, maar vooral de waarde van je klantrelaties. Zijn je B2B-klanten tevreden, dan komen ze terug en verzorgen ze gratis mond-tot-mond-reclame. Zijn ze dat niet, dan verdwijnen ze en delen ze hun negatieve ervaringen. En dat merk je uiteindelijk in je bedrijfsresultaten. Daarom is het belangrijk regelmatig te onderzoeken waar je staat bij je klanten. Dus heb je te maken met klanten, en wil je meer succes boeken met je B2B-onderneming? Ga voor een klanttevredenheidsonderzoek!
Waarom is een klanttevredenheids-onderzoek belangrijk voor jouw bedrijf?
Een klanttevredenheidsonderzoek meet klanttevredenheid, maar vooral de waarde van je klantrelaties. Zijn je B2B-klanten tevreden, dan komen ze terug en verzorgen ze gratis mond-tot-mond-reclame. Zijn ze dat niet, dan verdwijnen ze en delen ze hun negatieve ervaringen. En dat merk je uiteindelijk in je bedrijfsresultaten. Daarom is het belangrijk regelmatig te onderzoeken waar je staat bij je klanten. Dus heb je te maken met klanten, en wil je meer succes boeken met je B2B-onderneming? Ga voor een klanttevredenheidsonderzoek!
De 7 stappen van een klanttevredenheidsonderzoek met Return On Experience
De 7 stappen van een klanttevreden-heidsonderzoek met Return On Experience
In een intakegesprek bespreken we jouw wensen en doelstellingen. Zo krijg ik een goed beeld van wat jij wilt meten en waarom.
Stap 2
Stap 3
Stap 4
We zorgen ervoor dat we de juiste respondenten bereiken, en verzamelen de data die nodig is voor het onderzoek.
We voeren het klanttevredenheidsonderzoek uit volgens de gekozen onderzoeksmethode en -instrumenten.
Stap 6
Stap 7
Dit bereik je met een klanttevredenheids-onderzoek
Dit bereik je met een klanttevreden-heidsonderzoek
- Je krijgt objectief inzicht in hoe je klanten hun relatie met jouw bedrijf ervaren
- Je weet wat je moet verbeteren aan je product en dienstverlening om aan behoeften en verwachtingen te voldoen
- Klantfeedback wordt vertaald naar gerichte, bedrijfsbrede verbeteracties
- Mijn methode levert bewezen een hogere respons en betere inzichten in klantprioriteiten dan traditionele klanttevredenheidsonderzoeken
- Je klanttevredenheid en bedrijfsresultaten groeien
Klanttevredenheid meten met een onderzoeksplatform
Klanttevredenheid meten met een onderzoeksplatform
Om klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren maak ik gebruik van het onderzoeksplatform van CYS.
Return on experience
De juiste vragen stellen voor jouw bedrijfsgroei?
Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.
Ontdek meer diensten
Customer journey in kaart
B2B Buyer persona maken
Voice of the customer
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Veelgestelde vragen
Wat is het doel van een klanttevredenheidsonderzoek?
Voor wie is een klanttevredenheidsonderzoek geschikt?
Of je nu een klein bedrijf bent met een handjevol klanten, of een grote multinational met duizenden klanten: klanttevredenheidsonderzoek is essentieel om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van je klanten.
Welke KPI’s meet je bij een klanttevredenheidsonderzoek?
Ik zet verschillende meetmethoden in, afhankelijk van wat past bij jouw doelstellingen en organisatie. Bijvoorbeeld de Net Promoter Score (NPS), de Customer Satisfaction Score (klanttevredenheidsscore) of de Customer Effort Score.
Wat is het verschil tussen een B2B-klanttevredenheidsonderzoek en een B2C-onderzoek?
et verschil zit hem voornamelijk in de complexiteit van de relaties en de aard van de feedback. B2B-klanttevredenheidsonderzoeken richten zich meestal op diepgaande zakelijke relaties met meerdere stakeholders, waarbij feedback zich uitstrekt over langlopende contracten, servicelevels en klant-van-de-klant. B2C-
onderzoeken daarentegen zijn vaak gericht op individuele consumentenervaringen, waarbij de nadruk ligt op directe interacties, productkwaliteit en emotionele aspecten van de consumentenbeleving. B2B of B2C: klanttevredenheidsonderzoek blijft maatwerk. De schaal en de aard van de transacties spelen namelijk een cruciale rol bij het vormgeven van de doelstellingen en benaderingen van elk type onderzoek.
Wat voor soorten klanttevredenheidsonderzoeken zijn er?
Wanneer gebruik je in B2B-klanttevredenheidsonderzoek een online survey, en wanneer een persoonlijk gesprek?
Hoe vaak moet je een klanttevredenheidsonderzoek herhalen?
Verdieping in klanttevredenheidsonderzoeken
Verdieping in klanttevredenheids-onderzoeken
Hoe bereik je medewerkerbetrokkenheid bij customer experience initiatieven?
Zorgen voor voldoende medewerkerbetrokkenheid is erg belangrijk voor de succesvolle implementatie van klantbelevingsinitiatieven. Het gaat om meer dan alleen het verbeteren van workflows; het gaat...
De kracht van ‘human touch’ bij het verbeteren van de digital customer experience in B2B
In competitieve B2B-markten is het opbouwen van robuuste klantrelaties door middel van vertrouwen, transparantie en integriteit de basis voor succes. Nu digitale ervaringen centraal komen te staan...
Van productgericht naar klantgericht: B2B-ondernemingen opnieuw vormgeven
De ontwikkeling van productgericht naar klantgericht wordt steeds belangrijker in de B2B-sector. Aanvankelijk leek een productgericht model, waarbij het product van een bedrijf voorrang...