Laat je B2B buyer persona maken

Ontdek de attitudes, motivaties, behoeften en doelen van je doelgroep

Leer je klanten kennen als je broekzak

B2B-contentmarketing, gericht op wie je dénkt dat je klant is en hoe die koopt? Niet doen, want je eigen verwachtingen en aannames vertroebelen je oordeel. En tracking van leads wordt steeds moeilijker. Gerichte, door data ondersteunde contentmarketing is wat je nodig hebt, om je B2B- buyers doelgroep écht te bereiken en bewegen. Dat lukt wanneer je ze kent als je broekzak.

Waarom is een buyer persona maken belangrijk voor jouw bedrijf?

Het koopproces kan lang zijn in B2B. Verschillende stakeholders met verschillende behoeften zijn erin betrokken, en ze zijn allemaal deel van jouw doelgroep. Met inzicht in de rollen binnen jouw doelgroep kun je optimaal inspelen op hun triggers met passende content. Dit inzicht krijg je door gedetailleerde buyer persona’s te maken. Zodra je de buyer persona’s begrijpt, kan je jouw ideale B2B-klanten laten zien hoe jouw aanbod naadloos aansluit op hun doelen en manier van kopen. Ieder met hun eigen passende content. Je contentmarketing kan niet gerichter!

Jouw B2B buyer persona ontstaat in 4 stappen met Return On Experience

Stap 1

We analyseren je huidige strategie en ideale klant, om te begrijpen wat je bedrijf momenteel aanbiedt en wie je doelgroep nou echt is.

Stap 2

Samen werken we aan het begrijpen van je doelgroep, plus hun behoeften, verwachtingen en buyer journey. Deze data halen we op door middel van interviews.

Stap 3

We onderzoeken de verzamelde data op patronen en citaten die inzicht geven in koopbeslissingen. Hieruit creëren we overzichten die de houding van de groep weergeven, verdeeld in segmenten: dit zijn je buyer persona’s.

Stap 4

Op basis van de buyer persona’s faciliteer ik jouw marketeers bij de creatie van jouw contentmarketingstrategie. Hierbij matchen we de behoeften en doelen van elk persona met jouw aanbod.

Nadat je buyer persona’s en contentstrategie staan, raad ik aan dat je periodiek nieuwe interviews bij je doelgroep afneemt en je content continu monitort. Zo kun je snel schakelen om de buying experience optimaal te houden. Natuurlijk kan ik je teams hierbij begeleiden.

Dit bereik je met een buyer persona maken

  • Geen ineffectieve segmentatie op demografie of levensstijl, maar effectief segmenteren op attitudes, motivaties, behoeften en doelen
  • Je bereikt een versnelde koopcyclus en nieuwe hoogwaardige leads
  • Je kunt het verworven perspectief van je B2B-klant inzetten bij andere belangrijke beslissingen, zoals productontwikkeling
  • Door focus op je relevantste buyers creëer je het hoogste rendement uit je demand generation, lead generation of account-based marketing
  • Je bedrijfsresultaten en klantbeleving stijgen

Return on experience

Jouw klanten en hun wensen matchen met je aanbod?

Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.

Ontdek meer diensten

Heb je iets anders nodig om je B2B-klanttevredenheid te boosten? Kijk eens bij deze diensten.

Customer journey in kaart

We brengen de klantreis gedetailleerd in kaart. Van het eerste contactmoment tot de aankoop, maar ook daarna. Hierbij kijken we naar de verschillende touchpoints van alle B2B-stakeholders met jouw bedrijf. Zo ontdekken we je kansen voor een optimale customer journey.

Klanttevredenheidsonderzoek

Krijg dat felbegeerde inzicht in waar jouw klanten tevreden over zijn, en wat er beter kan. Samen analyseren we je resultaten, onderzoeken je mogelijkheden voor structurele verbetering en implementeren die. Jouw klanten worden – en blijven – tevreden en loyaal.

Voice of the customer

Luister naar de stem van je klant en sluit die feedbackloop. Zo ontdek je waar klantgerichte verbetering mogelijk is, terwijl je teams de energie voelen om echt voor de klantbehoeften te gaan. Je klant voelt zich gehoord, je aanbod verbetert, je bedrijfsresultaten stijgen.

Service design

Ontwerp een dienstverlening die past bij jou, met de wensen van je eindgebruikers als stralend middelpunt. Ontsproten ideeën worden getest en gevalideerd, zodat er uiteindelijk een innovatieve (digitale) oplossing ontstaat die klantverwachtingen inlost en overtreft.

Interim, consultancy en coaching

Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching. 

Ontdek meer diensten

Heb je iets anders nodig om je B2B-klanttevredenheid te boosten? Kijk eens bij deze diensten.

Customer journey in kaart

We brengen de klantreis gedetailleerd in kaart. Van het eerste contactmoment tot de aankoop, maar ook daarna. Hierbij kijken we naar de verschillende touchpoints van alle B2B-stakeholders met jouw bedrijf. Zo ontdekken we je kansen voor een optimale customer journey.

Klanttevredenheids-onderzoek

Krijg dat felbegeerde inzicht in waar jouw klanten tevreden over zijn, en wat er beter kan. Samen analyseren we je resultaten, onderzoeken je mogelijkheden voor structurele verbetering en implementeren die. Jouw klanten worden – en blijven – tevreden en loyaal.

Voice of the customer

Luister naar de stem van je klant en sluit die feedbackloop. Zo ontdek je waar klantgerichte verbetering mogelijk is, terwijl je teams de energie voelen om echt voor de klantbehoeften te gaan. Je klant voelt zich gehoord, je aanbod verbetert, je bedrijfsresultaten stijgen.

Service design

Ontwerp een dienstverlening die past bij jou, met de wensen van je eindgebruikers als stralend middelpunt. Ontsproten ideeën worden getest en gevalideerd, zodat er uiteindelijk een innovatieve (digitale) oplossing ontstaat die klantverwachtingen inlost en overtreft.

Interim, consultancy en coaching

Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching. 

Veelgestelde vragen

Wat is een buyer persona?
Een buyer persona werkt als een ‘portret’ van een groep klanten uit jouw marktsegment, die vergelijkbare attitudes, motivaties, behoeften en doelen hebben. Elk buyer persona is een ‘archetype’, een samengesteld beeld van veel kopers met een vergelijkbare houding. Deze persona’s kunnen gebaseerd worden op data uit uitgebreide interviews met klanten en prospects.
Voor wie zijn B2B buyer persona’s waardevol?
De inzichten die buyer persona’s bieden zijn waardevol voor verschillende afdelingen en functies binnen B2B-bedrijven wiens klant bestaat uit meerdere stakeholders met complexe koopprocessen. Denk aan marketing- en communicatiespecialisten, contentmanagers, copywriters, webdesigners/UX designers, SEO-specialisten, online marketingmanagers, online marketeers, content marketeers, social media managers, verkoopmanagers en verkoopmedewerkers. Zeker sectoren als technologie, software, zakelijke dienstverlening, financiële dienstverlening, productie, logistiek en gezondheidszorg hebben veel baat bij het creëren van B2B buyer persona’s.
Wat als de besluitvormers binnen mijn B2B-bedrijf niet geloven in buyer persona’s maken?
Het kan moeilijk zijn om je directie of management te overtuigen van buyer persona’s maken als aanpak. Veel besluitvormers denken namelijk al te weten wie hun klanten zijn. We raden je aan om dan klein te starten: overtuig hen om deze aanpak te proberen voor 1 duidelijk doel, zoals het verkopen in een nieuwe markt of het tegengaan van een nieuwe concurrent. Als je resultaten boekt, kan je dit succes inzetten om de aanpak op bredere schaal toe te passen.
Waarom is een demografische segmentatie niet voldoende om B2B buyer persona’s te maken?
Demografische segmentatie gebeurt traditioneel op basis van kenmerken zoals leeftijd, opleiding of inkomen. Deze informatie biedt niet genoeg aanknopingspunten om vast te stellen wat een koper of DMU (decision making unit) beweegt of tegenhoudt voor de aankoop. Met B2B buyer persona’s identificeer je alle rollen binnen een DMU, naast de behoeften en verwachtingen per doelgroep. Zo weet je hoe je ze kunt benaderen met passende content.
Welke soort content raad je aan met B2B contentmarketing?
Dat hangt echt af van de doelgroep die je wilt bereiken. Zelf inspireer ik marketeers graag om verder te denken dan de gangbare tekstuele, video- en audiocontent. Datagedreven personalisatie of online tools zijn erg interessant om te verkennen en in te zetten. En, heel belangrijk: B2B is echt anders dan B2C contentmarketing. Daarom creëer ik samen met jou een content die geschikt is voor B2B en passen die pragmatisch aan aan de context van jouw bedrijf.

Verdieping in B2B buyer persona’s