Leer je klanten kennen als je broekzak
B2B-contentmarketing, gericht op wie je dénkt dat je klant is en hoe die koopt? Niet doen, want je eigen verwachtingen en aannames vertroebelen je oordeel. En tracking van leads wordt steeds moeilijker. Gerichte, door data ondersteunde contentmarketing is wat je nodig hebt, om je B2B- buyers doelgroep écht te bereiken en bewegen. Dat lukt wanneer je ze kent als je broekzak.
Waarom is een buyer persona maken belangrijk voor jouw bedrijf?
Het koopproces kan lang zijn in B2B. Verschillende stakeholders met verschillende behoeften zijn erin betrokken, en ze zijn allemaal deel van jouw doelgroep. Met inzicht in de rollen binnen jouw doelgroep kun je optimaal inspelen op hun triggers met passende content. Dit inzicht krijg je door gedetailleerde buyer persona’s te maken. Zodra je de buyer persona’s begrijpt, kan je jouw ideale B2B-klanten laten zien hoe jouw aanbod naadloos aansluit op hun doelen en manier van kopen. Ieder met hun eigen passende content. Je contentmarketing kan niet gerichter!
Jouw B2B buyer persona ontstaat in 4 stappen met Return On Experience
We analyseren je huidige strategie en ideale klant, om te begrijpen wat je bedrijf momenteel aanbiedt en wie je doelgroep nou echt is.
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Op basis van de buyer persona’s faciliteer ik jouw marketeers bij de creatie van jouw contentmarketingstrategie. Hierbij matchen we de behoeften en doelen van elk persona met jouw aanbod.
Nadat je buyer persona’s en contentstrategie staan, raad ik aan dat je periodiek nieuwe interviews bij je doelgroep afneemt en je content continu monitort. Zo kun je snel schakelen om de buying experience optimaal te houden. Natuurlijk kan ik je teams hierbij begeleiden.
Dit bereik je met een buyer persona maken
- Geen ineffectieve segmentatie op demografie of levensstijl, maar effectief segmenteren op attitudes, motivaties, behoeften en doelen
- Je bereikt een versnelde koopcyclus en nieuwe hoogwaardige leads
- Je kunt het verworven perspectief van je B2B-klant inzetten bij andere belangrijke beslissingen, zoals productontwikkeling
- Door focus op je relevantste buyers creëer je het hoogste rendement uit je demand generation, lead generation of account-based marketing
- Je bedrijfsresultaten en klantbeleving stijgen
Return on experience
Jouw klanten en hun wensen matchen met je aanbod?
Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.
Ontdek meer diensten
Customer journey in kaart
Klanttevredenheidsonderzoek
Voice of the customer
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Ontdek meer diensten
Customer journey in kaart
Klanttevredenheids-onderzoek
Voice of the customer
Service design
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Veelgestelde vragen
Wat is een buyer persona?
Voor wie zijn B2B buyer persona’s waardevol?
Wat als de besluitvormers binnen mijn B2B-bedrijf niet geloven in buyer persona’s maken?
Waarom is een demografische segmentatie niet voldoende om B2B buyer persona’s te maken?
Welke soort content raad je aan met B2B contentmarketing?
Verdieping in B2B buyer persona’s
Hoe bereik je medewerkerbetrokkenheid bij customer experience initiatieven?
Zorgen voor voldoende medewerkerbetrokkenheid is erg belangrijk voor de succesvolle implementatie van klantbelevingsinitiatieven. Het gaat om meer dan alleen het verbeteren van workflows; het gaat...
De kracht van ‘human touch’ bij het verbeteren van de digital customer experience in B2B
In competitieve B2B-markten is het opbouwen van robuuste klantrelaties door middel van vertrouwen, transparantie en integriteit de basis voor succes. Nu digitale ervaringen centraal komen te staan...
Van productgericht naar klantgericht: B2B-ondernemingen opnieuw vormgeven
De ontwikkeling van productgericht naar klantgericht wordt steeds belangrijker in de B2B-sector. Aanvankelijk leek een productgericht model, waarbij het product van een bedrijf voorrang...