Klantgerichtheid integreren voor B2B-bedrijven

Klantbeleving als middelpunt van je digitale en bedrijfstransformatie

Klantge-richtheid integreren voor B2B-bedrijven

Klantbeleving als middelpunt van je digitale en bedrijfstransformatie

Werkt jouw B2B-bedrijf al klantgericht?

‘Natuurlijk”, hoor ik je denken. Je bent tenslotte altijd bezig met je aanbod, kwaliteit en service, want je klanten zijn de levensader van je organisatie.
Daarin ben je niet alleen. De lat voor aanbod, kwaliteit en service ligt standaard torenhoog voor B2B-bedrijven. En de competitie is moordend. Dat maakt een structureel positieve klantbeleving de enige manier waarop je je nog écht kunt onderscheiden. Je verhoogt er bovendien niet alleen aantoonbaar de waarde voor je klant mee, maar ook de waarde van je bedrijf. Check het onderzoek in het kader maar eens.

Bedrijven die vooroplopen in customer experience blijken een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 17% te realiseren, versus 3% door de achterblijvers (Customer Experience Drives Revenue Growth, Forrester). Een ander onderzoek laat zien dat die voorlopers een 4% – 8% hogere omzetgroei dan hun markt realiseren. De omzetimpact van het verbeteren van de klantbeleving hangt samen met verhoogde klantenbinding, verhoogde ‘share of wallet’, lagere kosten voor werving nieuwe klanten en verbeterde klantwinstgevendheid. Bedrijven realiseren een 10 – 25% hogere bottom-line na het realiseren van significante verbeteringen in de klantbeleving. De omzetgroei wordt voornamelijk gegenereerd door de impact die goede klantbeleving heeft op het verbeteren van de klantenloyaliteit. Loyale klanten zijn waardevol. De kans om iets te verkopen aan een nieuwe prospect is 5-20%, terwijl de kans om hetzelfde te verkopen aan een bestaande klant 60-70% is (Marketing Metrics: The Definitive Guide to Measuring Marketing Performance, Paul W. Farris e.a.). Ook het rendement voor aandeelhouders van een goede klantbeleving lijkt aanzienlijk. Het totale rendement voor aandeelhouders van bedrijven met een bovengemiddelde klanttevredenheid was vier keer hoger dan het totale rendement voor aandeelhouders van de ondergemiddelde bedrijven over een periode van toen tien jaar (Putting customer experience at the heart of next-generation operating models, McKinsey).

Hoe overtref je jezelf en je concurrenten?

Je succesvol onderscheiden op klantbeleving is een strategische keuze, die je gezamenlijk als organisatie maakt. Trap niet af met grootse plannen: dat geeft geen energie en momentum. Concrete resultaten met impact doen dat wél! Zodra die resultaten zichtbaar worden voeg je het lange termijn-perspectief toe, zodat je gericht en onderbouwd leiding kan geven aan het creëren van eigenaarschap over klantgerichtheid in je bedrijf.

Ik help je graag om klantgerichtheid stapsgewijs en systematisch te integreren in je digitale transformatie en je bedrijfsvoering als geheel. Mét concrete impact en grip op de kosten. Daarvoor hanteer ik de SMILE 1ST-methode.

Klantgerichtheid integreren met de SMILE 1ST-methode

Goed om te weten: een klantreis is geen rechte lijn. In elke fase stemmen stakeholders af met collega’s en adviseurs. Veel fases worden opeenvolgend doorlopen, maar ook min of meer gelijktijdig en vaak meermaals. Daarom moet je zicht hebben op de totale klantreis.

Meer weten? Download dan mijn gratis SMILE-1ST-methode white paper, en krijg direct toegang tot het geheim van het verhogen van jouw klanttevredenheid.

Jouw resultaten met Return on Experience

Een stapsgewijze cultuurshift in klantgericht denken en handelen die je medewerkers graag adopteren

Een praktisch systeem voor customer experience management voor structureel positieve (digitale) klantbelevingen

Klantgericht leiderschap en klantgerichte uitvoering worden ondersteund door een sterk strategieplan

Met het bewezen strategieplan geef je voortaan zelf leiding aan het verhogen van je klantbeleving

Geen eenmalig project: je klantgerichte (digitale) transformatie wordt over een lange periode ondersteund, passend bij de fases die je doormaakt

Diensten die je bedrijfsvoering en digitale transformatie klantgerichter maken

Customer journey in kaart

We brengen de klantreis gedetailleerd in kaart. Van het eerste contactmoment tot de aankoop, maar ook daarna. Hierbij kijken we naar de verschillende touchpoints van alle B2B-stakeholders met jouw bedrijf. Zo ontdekken we je kansen voor een optimale customer journey.

B2B Buyer persona maken

Jouw B2B-doelgroep bestaat uit verschillende stakeholders. Allemaal betrokken in het koopproces, allemaal met hun eigen triggers. Door een B2B buyer persona te maken leer je je doelgroep echt kennen. Zo ontdek je welke content ze overtuigt van jouw aanbod.

Klanttevredenheidsonderzoek

Krijg dat felbegeerde inzicht in waar jouw klanten tevreden over zijn, en wat er beter kan. Samen analyseren we je resultaten, onderzoeken je mogelijkheden voor structurele verbetering en implementeren die. Jouw klanten worden – en blijven – tevreden en loyaal.

Voice of the customer

Luister naar de stem van je klant en sluit die feedbackloop. Zo ontdek je waar klantgerichte verbetering mogelijk is, terwijl je teams de energie voelen om echt voor de klantbehoeften te gaan. Je klant voelt zich gehoord, je aanbod verbetert, je bedrijfsresultaten stijgen.

Service design

Ontwerp een dienstverlening die past bij jou, met de wensen van je eindgebruikers als stralend middelpunt. Ontsproten ideeën worden getest en gevalideerd, zodat er uiteindelijk een innovatieve (digitale) oplossing ontstaat die klantverwachtingen inlost en overtreft.

Interim, consultancy en coaching

Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching. 

Diensten die je bedrijfsvoering klantgerichter maken

Customer journey in kaart

We brengen de klantreis gedetailleerd in kaart. Van het eerste contactmoment tot de aankoop, maar ook daarna. Hierbij kijken we naar de verschillende touchpoints van alle B2B-stakeholders met jouw bedrijf. Zo ontdekken we je kansen voor een optimale customer journey.

B2B Buyer persona maken

Jouw B2B-doelgroep bestaat uit verschillende stakeholders. Allemaal betrokken in het koopproces, allemaal met hun eigen triggers. Door een B2B buyer persona te maken leer je je doelgroep echt kennen. Zo ontdek je welke content ze overtuigt van jouw aanbod.

Klanttevredenheids-onderzoek

Krijg dat felbegeerde inzicht in waar jouw klanten tevreden over zijn, en wat er beter kan. Samen analyseren we je resultaten, onderzoeken je mogelijkheden voor structurele verbetering en implementeren die. Jouw klanten worden – en blijven – tevreden en loyaal.

Voice of the customer

Luister naar de stem van je klant en sluit die feedbackloop. Zo ontdek je waar klantgerichte verbetering mogelijk is, terwijl je teams de energie voelen om echt voor de klantbehoeften te gaan. Je klant voelt zich gehoord, je aanbod verbetert, je bedrijfsresultaten stijgen.

Service design

Ontwerp een dienstverlening die past bij jou, met de wensen van je eindgebruikers als stralend middelpunt. Ontsproten ideeën worden getest en gevalideerd, zodat er uiteindelijk een innovatieve (digitale) oplossing ontstaat die klantverwachtingen inlost en overtreft.

Interim, consultancy en coaching

Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching. 

Return on experience

Klantgerichtheid integreren in jouw organisatie?

Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.

Return on experience

Klantgericht-heid integreren in jouw organisatie?

Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.

Veelgestelde vragen

Wat is de betekenis van klantgerichtheid?
Klantgerichtheid verwijst naar de strategische benadering waarbij een organisatie haar activiteiten, processen en besluitvorming richt op het begrijpen, vervullen en overtreffen van haar klantbehoeften en -verwachtingen. Het gaat verder dan het aanbieden van producten of diensten: het omvat het opbouwen van sterke klantrelaties door het leveren van waarde, luisteren naar feedback en het continu streven naar verbeteringen. Zo wordt een consistent positieve en bevredigende klantervaring gewaarborgd.
Wat zijn voorbeelden van klantgerichtheid?
Voorbeelden van klantgerichtheid in B2B-organisaties zijn:– Het bieden van op maat gemaakte of gepersonaliseerde oplossingen die specifiek inspelen op de behoeften van individuele klanten.– Het actief luisteren naar klanten, het begrijpen van hun bedrijfsdoelen en uitdagingen, en het daarop aanpassen van producten of diensten.– Frequente communicatie met klanten.– Het bieden van educatieve middelen om klanten te ondersteunen en te onboarden– Het implementeren van technologische oplossingen die de interacties stroomlijnen, en zo de algehele klantbeleving verbeteren.
Wat zijn voorbeelden van klantgerichtheid?
Klantgerichtheid is een strategische keuze, en heeft daarom tijd nodig. Het verlegt niet alleen de focus van producten naar klantbehoeften, maar vereist ook een diepgaande, culturele transformatie op alle bedrijfsniveaus. Ook vereist het betrokkenheid en leiderschap op lange termijn, naast een constante evaluatie en aanpassing aan veranderende klantbehoeften en marktomstandigheden. Laat je dus niet foppen omdat ook in korte tijd successen en vooruitgang te boeken zijn: het duurt lang om echt klantgericht te worden.
Wat is het verschil tussen klantgerichtheid en een random act of kindness?
Klantgerichtheid is een strategische benadering, waarbij een bedrijf zich richt op het begrijpen en voldoen aan de behoeften van zijn klanten. Het omvat het structureel implementeren van klantvriendelijke processen en het bieden van waarde gedurende de gehele klantreis. Een random act of kindness is een onverwachte vriendelijke daad, zonder directe relatie tot zakelijke transacties. Hoewel beide concepten de klanttevredenheid kunnen bevorderen, is klantgerichtheid een bredere en doelgerichte strategie, terwijl een random act of kindness meer een spontane en niet-specifieke vriendelijkheid is.
Welke rol speelt cultuur bij een klantgerichte organisatie?
Cultuur is van essentieel belang in een klantgerichte organisatie. Omdat bedrijfscultuur de kernwaarden, overtuigingen en gedragingen vormt die de interacties met klanten beïnvloeden. Een klantgerichte cultuur bevordert een gedeelde focus op klanttevredenheid, en legt de nadruk op het begrijpen en vervullen van de klantbehoeften. Het stimuleert een situatie waarbij alle medewerkers pro-actief betrokken zijn bij het streven naar customer excellence. Een organisatiecultuur die klantgerichtheid omarmt, vormt de drijvende kracht achter consistente, positieve klantinteracties en duurzame klantrelaties.

Nog meer inzichten