Kom effectief in het vizier van je ideale klant
Het leeuwendeel van de B2B-leads begint hun complexe koopproces online, waar ze steeds moeilijker te volgen zijn. En dat doen ze niet alleen: inkoopteams bestaan uit tot wel 10 stakeholders met allemaal een eigen rol. De buyer journey is ondertussen langer dan ooit.
Kopers verwachten steeds meer een B2C-ervaring en vermijden steeds nadrukkelijker het contact met jouw salesteams. Daardoor kan een ondoordachte contentmarketingstrategie als schieten met hagel zijn. Je weet niet zeker of en wie het raakt, terwijl je budget bij ieder schot vermindert. Dat kan effectiever!
Voor demand generation, lead generation of account-based marketing geldt hetzelfde. Door inzicht te krijgen in de attitudes, motivaties, behoeften, doelen en buyer journeys van je ideale klanten kan je ze effectiever targetten. Het resultaat? Je weet welke content ze efficiënter en succesvoller bereikt. Hét recept om in het vizier te komen bij prospects, die transformeren in trouwe klanten.
Stem je B2B-contentstrategie naadloos af op je ideale klant in 5 stappen
Wanneer je weet hoe jij je marketing persoonlijk maakt, bereik en beweeg je je doelgroep bij iedere stap van hun buyer journey. Zo stem je je B2B-contentstrategie naadloos af op je ideale klantprofiel in 5 stappen:
1. Dataverzameling
2. Identificatie
Wie zijn je ideale klant, en wie zijn de belangrijkste stakeholders in het inkoopteam van die prospects?
3. Interviews
4. Data-analyse
5. Contentmarketing
Samen met je sales- en marketingteams vertalen we de inzichten naar een multichannel-aanpak die je doelgroep raakt. Zij zijn daarna klaar voor contentcreatie op alle digitale kanalen (social media, ads en online funnels) en traditionele kanalen (beurzen, telefonische outreach, direct mails).
Goed om te weten: een klantreis is geen rechte lijn. In elke fase stemmen stakeholders af met collega’s en adviseurs. Veel fases worden opeenvolgend doorlopen, maar ook min of meer gelijktijdig en vaak meermaals. Daarom moet je zicht hebben op de totale klantreis.
Jouw resultaten met Return On Experience
Je helpt de inkoopteams van je ideale klant om gemakkelijker en effectiever bij jou in te kopen
Inzicht in de persona’s en buyer journey van alle stakeholders binnen jouw doelgroep
Een multichannel-aanpak, gericht op contentcreatie die aansluit op de behoeften van iedere prospect
Je positioneert je als een waardevolle partner voor je grootste B2B-prospects
Het rendement van je demand generation, lead generation of account-based marketing neemt aanzienlijk toe
Diensten die meer inzichten voor B2B contentmarketing bieden
B2B Buyer persona maken
Customer journey in kaart
Interim, consultancy en coaching
Boost de klantgerichtheid van je bedrijf, met een vorm van freelance ondersteuning die past bij de doelen en behoeften van je medewerkers, management en bedrijf: interim ondersteuning, strategisch advies of klantgerichtheidscoaching.
Return on experience
Ook aan de slag met inzichten voor contentmarketing?
Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.
Return on experience
Ook aan de slag met inzichten voor content-marketing?
Benieuwd welke customer experience-aanpak wél werkt voor jouw B2B-bedrijf? Ik denk graag vrijblijvend met je mee. Plan hier jouw gratis adviesgesprek via Teams of telefoon.
Veelgestelde vragen
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een marketingdiscipline die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente informatie. Het doel daarvan is om een publiek aan te trekken en te behouden, om uiteindelijk winstgevend klantgedrag te verwezenlijken. De twee belangrijkste elementen in deze definitie zijn ‘waardevol’ en ‘relevant’. In tegenstelling tot traditionele marketing, zoals reclame, draait contentmarketing niet om producten, maar om de doelgroep. Door de vragen, behoeften en problemen van de doelgroep te beantwoorden en oplossingen te bieden, wordt jouw marketing niet langer als een hinderlijke onderbreking ervaren, maar juist als een gewenste boodschap
Wat is het verschil tussen B2B en B2C contentmarketing?
B2B en B2C contentmarketing verschillen op verschillende manieren:
- Doelgroep: B2C-content richt zich op grote groepen mensen, de doelgroep. Door je doelgroep groot te houden en vervolgens je conversie te maximaliseren, optimaliseer je je omzet. B2B werkt radicaal anders, omdat je doelgroep smal is..
- Sales Funnel: De sales funnel in B2B is vaak langer dan in B2C. Dit betekent dat je meer content moet inzetten, via verschillende formats en op uiteenlopende momenten in het traject.
- Relatie met het bedrijf: In B2B is de relatie met het bedrijf net zo belangrijk als het product zelf. Dit is minder het geval in B2C.
- Bestaande leads: In B2B zijn bestaande leads van onschatbare waarde.
- Boodschap: In B2B contentmarketing komt het bouwen van autoriteit op de eerste plaats. In B2C contentmarketing moet je aan andere dingen denken als exclusiviteit of je prijs-kwaliteitsverhouding
Wat is demand generation?
Demand Generation, soms Demand Gen genoemd, beïnvloedt de manier van denken van klanten dusdanig, dat ze gaan beseffen dat er een betere situatie mogelijk is. Het is een marketingstrategie waarbij je bedrijven bewust maakt van de voordelen en uitkomsten van jouw oplossing. Dit doe je door je prospect slimmer te maken en een oplossing te bieden voor een probleem waarvan hij wellicht nog niet eens weet dat hij die heeft. Demand Generation is opgebouwd uit 3 stappen:
- Demand Creation: creëer content die resoneert met iemand z’n huidige overtuiging, mening of standpunt.
- Demand Generation: creëer content die de behoefte aanwakkert en versterkt.
- Demand Capturing: creëer content waarmee jouw potentiële klant in beweging komt
Wat is leadgeneratie?
Leadgeneratie is het proces om potentiële klanten te identificeren en hun belangstelling te wekken voor de producten of diensten van je bedrijf. Dit proces kan offline plaatsvinden op plekken zoals netwerkbijeenkomsten en evenementen, maar tegenwoordig wordt de term leadgeneratie vooral gebruikt in de online context. Het doel van leadgeneratie is om bedrijven en mensen te identificeren die geïnteresseerd zijn in wat je bedrijf te bieden heeft. De volgende stap is deze mensen te vormen tot interessante leads, die vervolgens verder benaderd kunnen worden.
Waarom wordt een ondoordachte contentmarketingstrategie vergeleken met "schieten met hagel" in het B2B-landschap?
Omdat B2B-lead, vaak bestaande uit inkoopteams met wel 10 stakeholders, een complex online koopproces hebben. Zonder gerichte aanpak is het moeilijk te bepalen welke content raakt, en dit kan leiden tot verspilling van budget.
Wat is het verschil tussen demand generation en lead generation?
Het belangrijkste verschil tussen demand generation en leadgeneratie is dat demand generation zich richt op het creëren van naamsbekendheid door middel van awareness campagnes, terwijl leadgeneratie gericht is op directe conversies door prospects warm te maken voor jouw product/dienst door ze iets waardevols aan te bieden zoals ebooks, whitepapers of webinars. Demand generation focust zich op een meer generieke doelgroep, terwijl leadgeneratie meer gericht is op target specifieke doelgroepsegmentatie, volgens criteria zoals demografische gegevens (leeftijd, geslacht, functie) en industrie.
Waarom zijn interviews met recente kopers essentieel bij het implementeren van contentmarketing?
Omdat ze inzicht bieden in de buyer journey, triggers, sleutels tot succes, belemmeringen en beoordelingscriteria van potentiële klanten. Deze inzichten vormen de basis voor het creëren van effectieve content en het begrijpen van de behoeften van je ideale klant of doelgroep.
Nog meer inzichten
Hoe bereik je medewerkerbetrokkenheid bij customer experience initiatieven?
Zorgen voor voldoende medewerkerbetrokkenheid is erg belangrijk voor de succesvolle implementatie van klantbelevingsinitiatieven. Het gaat om meer dan alleen het verbeteren van workflows; het gaat...
De kracht van ‘human touch’ bij het verbeteren van de digital customer experience in B2B
In competitieve B2B-markten is het opbouwen van robuuste klantrelaties door middel van vertrouwen, transparantie en integriteit de basis voor succes. Nu digitale ervaringen centraal komen te staan...
Van productgericht naar klantgericht: B2B-ondernemingen opnieuw vormgeven
De ontwikkeling van productgericht naar klantgericht wordt steeds belangrijker in de B2B-sector. Aanvankelijk leek een productgericht model, waarbij het product van een bedrijf voorrang...